Λειτουργική Διατροφή

Τι Είναι η Λειτουργική Διατροφή;

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest

Μεσογειακή δίαιτα, Flexitarian, Άτκινς, κετογονική δίαιτα, διαλειμματική νηστεία, δίαιτα υδατανθράκωσης, μικρά γεύματα ανά τρεις ώρες, 3 μεγάλα γεύματα σε ένα παράθυρο 6-8 ωρών…

Άραγε πότε ήταν η τελευταία φορά που ξεκινήσατε μία έρευνα για το ποια δίαιτα θα ακολουθήσετε για να πετύχετε τους στόχους σας και βρεθήκατε να κολυμπάτε σε ένα ωκεανό πληροφορίας με το ένα πρωτόκολλο να αναιρεί το άλλο;

Η σύγχρονη επιστήμη της διατροφολογίας ισχυρίζεται πως με την πάροδο του χρόνου απλοποιείται όλο και περισσότερο η υπόθεση ιδανική δίαιτα, με τον ενδιαφερόμενο να έχει πρόσβαση σε ένα μεγάλο όγκο πληροφορίας που φαινομενικά τον διευκολύνει στην επιλογή του.

Στην πραγματικότητα όμως, οι περισσότεροι από εμάς είναι πιο μπερδεμένοι από ποτέ. Εάν έχετε βαρεθεί να προσπαθείτε να διαλέγετε αντιφατικές συμβουλές σχετικά με τα βέλτιστα διατροφικά πλάνα, ήρθε η ώρα να υιοθετήσετε ένα διαφορετικό πλαίσιο, μια διαφορετική προσέγγιση – την λειτουργική διατροφή.

Όμως τι είναι η λειτουργική διατροφή και πώς μπορείτε να την εφαρμόσετε; Η απάντηση δεν είναι τόσο περίπλοκη όσο νομίζετε.

Τι είναι η Λειτουργική Διατροφή;

Η λειτουργική διατροφή είναι η πρακτική να λαμβάνετε υπόψιν σας κάθε πτυχή της υγείας, της διατροφής και του συνολικού τρόπου ζωής σας πριν σχεδιάσετε το διατροφικό σας πλάνο.

Με αυτόν ακριβώς τον τρόπο, και η λειτουργική ιατρική ακολουθεί μια προσέγγιση συστημάτων στην υγειονομική περίθαλψη που λαμβάνει υπόψη πόσο αλληλοσυνδέεται κάθε μέρος του ανθρώπινου σώματος. Αυτή η στρατηγική επιδιώκει να εξετάσει τη μεγάλη εικόνα της υγείας αποκαθιστώντας τη φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού.

Με τη λειτουργική διατροφή, τα συμπτώματα θεωρούνται ενδείξεις για τη διάγνωση των κύριων προβλημάτων της υγείας σας, είτε σχετίζονται με δίαιτα, ασθένειες, φάρμακα, παράγοντες τρόπου ζωής, έκθεση σε τοξίνες, χρήση αντιβιοτικών ή άλλους παράγοντες.

Λαμβάνοντας υπόψη τις επιπτώσεις φαινομενικά άσχετων παραγόντων στην υγεία σας, οι λειτουργικοί διατροφολόγοι θα συντάξουν ένα ολιστικό σχέδιο που θα λαμβάνει υπόψη κάθε πτυχή της υγείας σας.

Για αυτούς τους λόγους, η λειτουργική διατροφή δεν είναι ποτέ μοναδική. Αντ ‘αυτού, είναι μια εξαιρετικά προσαρμοσμένη, εξατομικευμένη και ολιστική προοπτική υγείας που λαμβάνει υπόψη τις μοναδικές σας προδιαγραφές πρωτίστως για πρόληψη αλλά και για την αντιμετώπιση τυχόν δυσλειτουργιών (νοσήματα) αρχής γενομένης σε κυτταρικό επίπεδο.

Λειτουργική Ιατρική vs Λειτουργική Διατροφή

Ενώ οι όροι «λειτουργική ιατρική» και «λειτουργική διατροφή» χρησιμοποιούνται συχνά εναλλακτικά, δεν είναι τεχνικά οι ίδιοι. Η λειτουργική ιατρική είναι μια ευρεία ιατρική προσέγγιση που αντιμετωπίζει τα προβλήματα υγείας ως μέρος μιας βλάβης ενός ή περισσοτέρων συστημάτων στο σώμα σας. Αντίθετα, η λειτουργική διατροφή παίρνει αυτήν την προοπτική ένα βήμα παραπέρα επισημαίνοντας τους τρόπους με τους οποίους η τροφή είναι θεμελιώδες συστατικό της υγείας αλλά η αιτία πολλών σωματικών προβλημάτων.

Η Διαδικασία στην Λειτουργική Διατροφή

Στις περισσότερες περιπτώσεις, μια λειτουργική διατροφική προσέγγιση απαιτεί από τους διαιτολόγους να ακολουθήσουν μια ακολουθία βημάτων για να καθορίσουν από ποιες διατροφικές αλλαγές θα ωφεληθούν καλύτερα οι πελάτες τους. Ενώ αυτά τα βήματα τείνουν να διαφέρουν σημαντικά, συνήθως περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

  • Πλήρης αξιολόγηση του προηγούμενου ιατρικού ιστορικού
  • Επισκόπηση του ιστορικού φαρμάκων και συμπληρωμάτων διατροφής
  • Ανασκόπηση της τρέχουσας διατροφής και συνήθειες του τρόπου ζωής
  • Επανεξέταση προηγούμενων ιατρικών εξετάσεων και αποτελεσμάτων
  • Βιοχημικές εξετάσεις για την συλλογή πληροφοριών της υγείας και λειτουργίας του οργανισμού.

Από τα παραπάνω αποτελέσματα, ο διατροφολόγος εργάζεται για να αναπτύξει ένα προσαρμόσιμο πρόγραμμα που στοχεύει στην αιτία αυτών των προβλημάτων υγείας. Οι επιλογές του προγράμματος μπορεί να περιλαμβάνουν προτάσεις για την εξάλειψη των επεξεργασμένων τροφίμων ή ολόκληρων ομάδων τροφίμων όπως η γλουτένη ή τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Μερικές φορές συνιστάται η λήψη συμπληρώματος διατροφής για τη βελτίωση της πέψης ή την επίτευξη βακτηριδιακής ισορροπίας. Άλλες φορές θα εκπαιδεύσουν τον πελάτη τους πώς να ελέγχουν διάφορους παράγοντες του τρόπου ζωής, όπως να μάθουν πώς να διαχειρίζονται το άγχος, πως να συνδέουν τους στόχους τους με ισχυρά εσωτερικά κίνητρα, πως να θέτουν SMART στόχους και πως να τους υλοποιούν.

Με άλλα λόγια, ο διατροφολόγος της λειτουργικής διατροφής δεν είναι σε θέση να διαγνώσει, να συνταγογραφήσει ή να θεραπεύσει τους ασθενείς του για συγκεκριμένες καταστάσεις. Αντ ‘αυτού, ο ρόλος τους είναι να εξετάζουν όλα τα προβλήματα υγείας ολιστικά, να εκπαιδεύουν τους ασθενείς τους για υιοθέτηση νέων συμπεριφορών (διατροφικών, άσκηση, διαχείριση στρες) και να προσφέρουν προτάσεις για βελτίωση.

Πώς να ακολουθήσετε μια λειτουργική διατροφική στρατηγική

Σε αντίθεση με τη δημοφιλή άποψη, δεν υπάρχει καμία συγκεκριμένη δίαιτα σαν πρωτόκολλο λειτουργικής διατροφής. Αντ ‘αυτού, η σωστή διατροφική στρατηγική για εσάς είναι αυτή που έχει σχεδιαστεί για την αντιμετώπιση των δικών σας συγκεκριμένων, προβλημάτων υγείας.

Παρόλο όμως την εξατομικευμένη προσέγγιση της λειτουργικής διατροφής, υπάρχουν ορισμένες γενικές αρχές που ισχύουν για όλους σχεδόν όσους θέλουν να σχεδιάσουν σωστά την διατροφή τους. Οι ακόλουθες αρχές είναι η απάντηση σε ό, τι υποτίθεται είναι η λειτουργική διατροφή για εσάς αλλά σε προσωπικό επίπεδο.

Οι τέσσερις βασικές αρχές της εφαρμογής ενός λειτουργικού διατροφικού σχεδίου περιλαμβάνουν:

1. Λαμβάνετε τα βασικά θρεπτικά συστατικά

Τα συστατικά των τροφών που καταναλώνετε αποτελούν τα δομικά στοιχεία ολόκληρου του σώματός σας. Θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες, μέταλλα, απαραίτητα λιπαρά οξέα, αμινοξέα, προβιοτικά, σύνθετοι υδατάνθρακες και πολλά άλλα είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση της καλής υγείας και ευεξίας. Τροφοδοτώντας το σώμα σας με αυτό που χρειάζεται κάθε μέρα, βοηθάτε τον οργανισμό σας σε σωστή λειτουργία και σε βέλτιστη υγεία.

2. Καταναλώστε βιολογικής προέλευσης τροφές

Με τη συντριπτική πλειοψηφία των τροφών που καταναλώνουμε να προέρχεται από βιομηχανοποιημένο περιβάλλον (επεξεργασία, έκθεση σε τοξίνες, συντηρητικά, βαρέα μέταλλα κλπ)  ο άνθρωπος καταναλώνει μαζί με την τροφή του ουσίες που μέχρι και πριν 50 χρόνια του ήταν παντελώς άγνωστες και πού παράλληλα έχουν καταστροφικές συνέπειες για την υγεία του. Φροντίστε να καταναλώνετε τροφές βιολογικής προέλευσης που έχουν υποστεί όσο το δυνατόν λιγότερο επεξεργασία και αλλοίωση.

3. Δώστε προτεραιότητα στην υγεία του εντέρου

Ο Ιπποκράτης διαπίστωσε πριν 2500 χρόνια, κάτι που στις μέρες μας η Ιατρική Επιστήμη επιβεβαιώνει με αμέτρητες επιστημονικές έρευνες πως η υγεία ξεκινά και τελειώνει στο έντερο. Η κατανάλωση ακόμα και των πιο ευεργετικών τροφών στον κόσμο δεν μπορούν να ωφελήσουν τον οργανισμό αν το πεπτικό σας σύστημα δυσλειτουργεί και αδυνατεί να επεξεργαστεί αυτές τις τροφές. Πάνω από το 80 τοις εκατό του ανοσοποιητικού σας συστήματος βρίσκεται στο έντερο. Σε περίπτωση δυσλειτουργίας του εντέρου διατρέχετε κίνδυνο για λοιμώξεις, φλεγμονή, αυτοάνοσες ασθένειες και ισορροπίες ορμονών (τα περισσότερα από τα οποία θα διαγνωστούν ως άλλες καταστάσεις).

Η καλή λειτουργία του εντέρου απαιτεί να το διατηρείτε υγιές με ευεργετικά βακτήρια και να αποτρέπετε τους παθογόνους οργανισμούς καθώς και τις άπεπτες τροφές να εισέρχονται στην αιματική κυκλοφορία να προκαλούν προβλήματα (διαρρέον έντερο). Διαγνωστικές εξετάσεις για το σύνδρομο διαρρέοντος εντέρου και σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου καθώς και άλλων εντερικών καταστάσεων είναι απαραίτητες για την συλλογή χρήσιμων πληροφοριών για την λειτουργία του πεπτικού συστήματος αλλά και ολόκληρου του οργανισμού.

4. Επικεντρωθείτε στην λειτουργία του εντερικού μικροβιώματος

Το ανθρώπινο έντερο περιέχει δέκα φορές περισσότερα βακτήρια από όλα τα κύτταρα που αποτελούν το σώμα σας (100 τρις βακτήρια). Αυτά τα βακτήρια ονομάζονται συλλογικά μικροβίωμα και είναι υπεύθυνα για μια πληθώρα διαδικασιών υγείας που επηρεάζουν το ανοσοποιητικό σας σύστημα, τη σύνθεση του σωματικού βάρους, την ψυχική υγεία, το σχηματισμό μνήμης και τον κίνδυνο εμφάνισης χρόνιων νοσημάτων (αυτοάνοσα νοσήματα, σακχαρώδης διαβήτης, κ.α.). Η κατανάλωση τροφών πλούσιες σε προβιοτικά και πρεβιοτικά, διασφαλίζει την σωστή βακτηριδιακή ισορροπία, την σωστή λειτουργία των διαφόρων συστημάτων του εντέρου και γενικότερα ολόκληρου του οργανισμού..

Ποιο είναι το μυστικό για την επιτυχία της λειτουργικής διατροφής;

“Η τροφή είναι το φάρμακο και το φάρμακο είναι η τροφή.”

~ Ιπποκράτης

Επαναπροσδιορίζοντας τη σχέση σας με τις τροφές, μπορείτε να μετατοπίσετε ολόκληρο το στερεότυπο σας για την διατροφή, έτσι ώστε να μπορέσετε να κάνετε υγιεινές διατροφικές επιλογές και να σκεφτείτε τους τρόπους με τους οποίους κάθε πτυχή της σωματικής και συναισθηματικής σας ζωής αλληλοσυνδέεται.

Άραγε πώς καθορίζει ένας διαιτολόγος – διατροφολόγος την λειτουργική διατροφική προσέγγιση για να σχεδιάσει το δικό σας εξατομικευμένο διατροφικό πλάνο; Ο πιο ενδεδειγμένος τρόπος προσέγγισης είναι η εξέταση του ιστορικού υγείας σας, οι επιλογές του τρόπου ζωής και η τρέχουσα διατροφή (διατροφικές συνήθειες).

Σε γενικές γραμμές, τονίζεται η ζωτικής σημασίας κατανάλωση μιας ποικιλίας τροφίμων σε αντίθεση με μια σειρά από «προϊόντα» τροφίμων. Αυτό σημαίνει ότι το διατροφικό πλάνο περιέχει σε πολύ μεγάλο ποσοστό βιολογικής προέλευσης τροφές και σχεδόν ολοκληρωτική εξάλειψη επεξεργασμένων τροφών.

Λάβετε όμως υπόψιν σας ότι η λειτουργική διατροφή δεν είναι ένα συγκεκριμένο πρωτόκολλο. Αντίθετα, είναι μια δυναμική διαδικασία στην οποία θα πειραματιστείτε με τη διατροφή και τον τρόπο ζωής σας έτσι ώστε με τον καιρό να καταλήξετε στο καταλληλότερο για εσάς πλάνο. Η επιτυχία προέρχεται από μια συνομιλία με το σώμα σας που σας κρατά ενήμερο για το πώς ανταποκρίνεται σε διαφορετικούς παράγοντες, ώστε να μπορείτε να το ρυθμίζετε συνεχώς για καλύτερη επιτυχία. Γι αυτό η αναζήτηση συμβουλών από έναν ειδικό λειτουργικής διατροφής είναι εξαιρετικά ευεργετική για το επίπεδο της υγείας και ευεξίας σας.

Λειτουργική διατροφή: Η υγειονομική περίθαλψη του μέλλοντος

Η λειτουργική διατροφή παρέχει απαντήσεις σε μερικά από τα πιο σημαντικά προβλήματα υγείας σήμερα. Στοχεύοντας στις ατομικές σας ανησυχίες για βέλτιστη υγεία και ευεξία, η λειτουργική διατροφή μπορεί να κάνει την διαφορά στην ποιότητα ζωής σας.

Ενημερωθείτε περισσότερο σχετικά με την λειτουργική διατροφή, και αρχίστε να επιτυγχάνετε καλύτερη υγεία, ευεξία και γενικότερα καλύτερο τρόπο ζωής.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest

Διαβάστε Επίσης

Scroll to Top