SMART Στόχοι

Τι Είναι SMART Στόχοι και πως να τους Θέσετε σε Επίπεδο Υγείας και Ευεξίας

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest

Το 2019 φεύγει σε λίγες ώρες και λίγο πολύ όλοι μας κάνουμε σχέδια για την επόμενη χρονιά, σχεδόν σε όλους τους τομείς της ζωής μας. Από τη λίστα σίγουρα δεν μπορεί να απουσιάζουν σχέδια που αφορούν την καλύτερη υγεία και ευεξία τόσο για τον εαυτό μας αλλά και για εκείνους που αγαπάμε και φροντίζουμε.

Άραγε πριν ακριβώς ένα χρόνο τέτοιες μέρες και παραμονή του 2019 πόσοι έκαναν σχέδια για το τρέχον έτος που τελικά δεν κατάφεραν να πραγματοποιήσουν;  Η θέληση και το όραμα για μία καλύτερη υγεία και ευεξία πάντα θα υπάρχει. Αυτό που συνήθως απουσιάζει είναι η έλλειψη ενός πλάνου το οποίο θα μας βοηθήσει να πετύχουμε τους στόχους μας. 

Σε αυτό το άρθρο θα ανακαλύψουμε πώς θέτοντας SMART στόχους μπορούμε να πετύχουμε την αλλαγή που επιδιώκουμε για το νέο έτος τόσο σε επίπεδο υγείας και ευεξίας αλλά και γενικότερα σε κάθε τομέα της ζωής μας.

Πώς να θέσετε SMART στόχους σε επίπεδο υγείας και ευεξίας

Με τον όρο SMART δεν αναφερόμαστε σε έξυπνους στόχους (σε μετάφραση από τα αγγλικά). Το SMART είναι ένα ακρωνύμιο για τις λέξεις:

  • Specific = Συγκεκριμένος
  • Measurable = Μετρήσιμος
  • Attainable = Εφικτός
  • Relevant = Σχετικός (να σας ταιριάζει)
  • Time bound = Χρονικά δεσμευμένος   

Specific = Συγκεκριμένος

Λέγοντας συγκεκριμένο εννοούμε ότι έχετε στοχεύσει σε έναν πολύ συγκεκριμένο τομέα για αλλαγή. Αν ο στόχος σας δεν είναι απολύτως ξεκάθαρος δεν θα μπορέσετε ποτέ να τον εστιάσετε και μοιραία δεν θα τον πραγματοποιήσετε.

Παράδειγμα

Γενικός στόχος: Θέλω να ξεκινήσω να γυμνάζομαι.

Συγκεκριμένος SMART στόχος : αυτόν το μήνα και κάθε Δευτέρα και Τετάρτη που σχολάω νωρίς από την δουλειά θα περπατάω για 30’ λεπτά την φορά στο πάρκο που βρίσκεται κοντά στο σπίτι μου.

Γενικός στόχος: θέλω να βελτιώσω τον ύπνο μου.

Συγκεκριμένος SMART στόχος: από αύριο και για ένα μήνα θα κλείνω το κινητό μου μετά τις 23:00. Το γεγονός ότι “χαζεύω” στο κινητό είναι ο λόγος για τον οποίο ξενυχτάω τα βράδια.

Γενικός στόχος: θέλω να ξεκινήσω να  καταναλώνω καθημερινά φρούτα.

Συγκεκριμένος SMART στόχος: πίνω τρεις καφέδες την ημέρα στη δουλειά. Από αύριο θα αντικαταστήσω τον έναν με έναν φυσικό χυμό πορτοκάλι.

Μπορείτε να καταλάβετε τη διαφορά μεταξύ των στόχων στα παραπάνω τρία παραδείγματα; Αυτό που μπορούμε εύκολα να διαπιστώσουμε είναι ότι ο τρόπος που θέτουμε τον στόχο, μας δημιουργεί το κατάλληλο mindset ώστε να συνειδητοποιήσουμε ότι η όποια αλλαγή είναι πάρα πολύ εύκολο να πραγματοποιηθεί. Είναι η γενίκευση και η ασάφεια οι οποίες κάνουν την αλλαγή να φαίνεται σαν ένα ψηλό βουνό που πρέπει να αναρριχηθείτε. 

Measurable = Μετρήσιμος

Μετρήσιμος SMART στόχος σημαίνει ότι μπορείτε να καταγράψετε την πρόοδο έως την επίτευξη του. Αυτό μπορεί να γίνει είτε ενημερώνοντας καθημερινά το ημερολόγιο σας είτε χρησιμοποιώντας ένα application από τα χιλιάδες που υπάρχουν διαθέσιμα στο διαδίκτυο.  Η καταγραφή της προόδου θα σας δώσει πρωτίστως την ικανοποίηση ότι κινείστε στη σωστή κατεύθυνση και δευτερευόντως ισχυρά κίνητρα για να συνεχίσετε την προσπάθεια για την ολοκλήρωση του στόχου.

Στο παραπάνω παράδειγμα που θέσατε ως στόχο να ξεκινήσετε την άσκηση, καταγράψτε τις Δευτέρες και Τετάρτες που περπατήσετε 30′ λεπτά στο πάρκο της γειτονιάς σας. Ακόμα και μετά το πέρας δύο εβδομάδων θα διαπιστώσετε ότι έχετε κάνει τέσσερις προπονήσεις χαμηλής έντασης που ενώ φαίνονται ελάχιστες αποτελούν το 50% του στόχου του μήνα που θέσατε εξαρχής. Μπορεί να μη δείτε σημαντική βελτίωση σε επίπεδο υγείας, ευεξίας και απώλειας βάρους με τέσσερις μόνο προπονήσεις αλλά είναι απολύτως βέβαιο πως πλέον μπορείτε να θέσετε στόχους και να τους υλοποιείτε. Η καλή υγεία, ευεξία και ένα καλλίγραμμο σώμα είναι απλά θέμα χρόνου για το πότε θα επιτευχθούν.

Attainable = Εφικτός

Το τρίτο γράμμα στο ακρωνύμιο SMART είναι το A από τη λέξη attainable που σημαίνει εφικτός και ρεαλιστικός. Αυτό είναι ουσιαστικά που διαχωρίζει ένα στόχο από αν είναι εύκολος ή δύσκολος. Για αυτό πριν θέσετε ένα SMART στόχο σκεφτείτε κατά πόσο η καθημερινότητά σας το περιβάλλον σας και οι συνθήκες ζωής σας επιτρέπουν να τον  επιτύχετε. Ακόμα και κάτι υπερβολικά απλό μπορεί να είναι ανέφικτο και πάρα πολύ δύσκολο όταν δεν το επιτρέπουν οι συνθήκες.

Παράδειγμα 

Ανέφικτος στόχος: θέλω να επιστρέψω  στις προπονήσεις στο αγαπημένο μου kick boxing αλλά είμαι βέβαιος ότι η σημερινή μου φυσική κατάσταση δεν θα μου επιτρέψει να αντεπεξέλθω στις προπονήσεις.

Ρεαλιστικός στόχος: θα επιστρέψω στις προπονήσεις και θα παρακαλέσω το δάσκαλό μου να μου επιτρέψει για ένα μήνα να προπονούμαι μόνο στο σάκο, με τον δικό μου ρυθμό και για το μισό της προπόνησης.

Relevant = Σχετικός (να σας ταιριάζει)

Θέτοντας ένα relevant στόχο ουσιαστικά εξαιρείται όλες αυτές τις δραστηριότητες που σας φορτίζουν, σας αγχώνουν και σας πιέζουν. Δεν θα καταφέρετε ποτέ να αλλάξετε τρόπο ζωής και να μετατρέψετε τις ανθυγιεινές σας συνήθειες σε υγιεινές αν κάποιος επειδή απλά πρέπει, ορίσει να κάνετε ή να τρώτε πράγματα ή τρόφιμα τα οποία είναι δυσάρεστα για εσάς. 

Αν για παράδειγμα δεν νιώθετε πολύ όμορφα με το σώμα σας λόγω του περιττού βάρους, το να θέσετε ένα στόχο για εγγραφή στο γυμναστήριο για την καθημερινή σας προπόνηση μπορεί να μην είναι και το πιο έξυπνο πράγμα. Η παρουσία ενός συναθλητής σας με καλλίγραμμο σώμα μπορεί να ενεργήσει αποτρεπτικά για μελλοντικές επισκέψεις στο γυμναστήριο. Σε αυτή περί περίπτωση αν επιθυμείτε να χάσετε βάρος, ξεκινήστε μόνο π.χ. ποδήλατο ή χαράξτε μία διαδρομή κοντά στο σπίτι σας για το καθημερινό σας τρέξιμο με βασική προϋπόθεση βέβαια να είναι μία προπόνηση η οποία να σας ικανοποιεί. 

Χάστε μερικά κιλά και όταν σας εγκαταλείψουν οι ενοχικές σκέψεις για την εικόνα σας πραγματοποιήστε τον αρχικό σας στόχο πού ήταν η καθημερινή σας προπόνηση στο γυμναστήριο της γειτονιάς σας. 

Αν για κάποιο λόγο δεν σας αρέσει να τρώτε φρούτα, δοκιμάστε κάποια συνταγή smoothie με βάση τα φρούτα. Λίγο βιολογικό κακάο, λίγο μέλι, λίγα ml γάλα καρύδας, λίγα cranberries, μπορεί να είναι το τρικ που τα ανεπιθύμητα μέχρι σήμερα φρούτα, σας θυμίζουν το αγαπημένο σας milkshake που έχει μερίδιο ευθύνης για το περιττό σας βάρος 🙂 

Το να σας υποδεικνύει κάποιος με το τι πρέπει να τρέφεστε, το πώς πρέπει να προπονείστε, το πότε πρέπει να κοιμάστε κλπ είναι ο κυριότερος παράγοντας για τον οποίον πολύ πιθανόν στο παρελθόν να αποτύχατε με κάποια δίαιτα ή κάποια μορφή προπόνησης. Δεν ήταν η δίαιτα το πρόβλημα αλλά το γεγονός ότι δεν σχεδιάστηκε αποκλειστικά για εσάς. Σκοπός σας είναι να πετύχετε τους στόχους σας κάνοντας πράγματα στην καθημερινότητά σας τα οποία σας γεμίζουν και σας ευχαριστούν. 

Έτσι και μόνο έτσι θα κατορθώσετε να τα υιοθετήσετε εφ’ όρου ζωής. Ουσιαστικά αυτό είναι το κυριότερο χαρακτηριστικό του health coaching.  Ένας health coach θα σας βοηθήσει να ανακαλύψετε τα εσωτερικά σας κίνητρα να τα συνδέσετε με όμορφα συναισθήματα για να μπορέσετε να αλλάξετε τον τρόπο ζωής σας και να πετύχετε τους στόχους σας σε επίπεδο υγείας, ευεξίας και ομορφιάς. Ουσιαστικά θα σας βοηθήσει να σχεδιάσετε το δικό σας πλάνο και όχι να σας υποδείξει αυτό που θεωρεί εκείνος σωστό για εσάς. Σε αυτή τη διαδικασία βέβαια υπάρχουν συγκεκριμένα όρια και κανόνες που και οι δύο πλευρές πρέπει να ακολουθήσουν και να σεβαστούν 🙂

Time bound = Χρονικά δεσμευμένος

Θέτοντας ένα SMART στόχο ο οποίος είναι χρονικά δεσμευμένος ουσιαστικά ορίζετε ένα deadline. Λέγοντας deadline όμως, δεν εννοούμε πως πρέπει να κυνηγάτε τους στόχους σας υπό την πίεση του χρόνου. Αυτό που πρέπει να κάνετε είναι να ορίσετε μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο για την οποία θα κάνετε μία συγκεκριμένη ενέργεια.

Παράδειγμα

Μη χρονικά δεσμευμένος στόχος:  πρέπει να χάσω 5 κιλά σε ένα μήνα, όταν και θα ξεκινήσουν οι καλοκαιρινές μου διακοπές. 

Χρονικά δεσμευμένος SMART στόχος: για τις επόμενες 90 μέρες, δύο από τα γεύματα της μέρας μου θα είναι πράσινες σαλάτες. Επιπλέον θα προπονούμαι τέσσερις φορές την εβδομάδα. Τις μέρες που θα σχολάω αργά από τη δουλειά θα υπολογίζω τη βραδινή μου βόλτα με το αγαπημένο μου κατοικίδιο ως προπόνηση χαμηλής έντασης (περπάτημα). Με αυτές τις δύο στρατηγικές ευελπιστώ να χάσω το όποιο σωματικό βάρος πριν τις καλοκαιρινές μου διακοπές.

Ουσιαστικά εδώ ο στόχος είναι ίδιος. Μόνο και μόνο η διατύπωση του αλλάζει τελείως την πορεία προς την επίτευξη του. Στην πρώτη περίπτωση ξεκινώντας με πρέπει, προγραμματίζουμε τους επόμενες 90 μέρες για εντάσεις, θυμό, αίσθηση πείνας και καθημερινές επισκέψεις στη ζυγαριά. Στη δεύτερη περίπτωση ορίζουμε δύο πολύ απλές τεχνικές και σαν στόχο θέτουμε ότι θα τις ακολουθήσουμε για 90 μέρες. Δεν έχουμε πρέπει και μη που σημαίνει δεν έχουμε ένταση, θυμό και μάχη με το χρόνο.

SMART στόχοι και health coaching

Αν γνωρίζετε πού βρίσκεστε σήμερα αλλά και σε ποιο σημείο επιθυμείτε να φτάσετε στο κοντινό μέλλον τόσο σε επίπεδο υγείας και ευεξίας αλλά και σε προσωπικό, το να θέσετε SMART στόχους ίσως αποδειχθεί μια  κίνηση ματ για την επίτευξη των στόχων σας. Αν πάλι δεν γνωρίζετε από πού να ξεκινήσετε για την θέσπιση SMART στόχων τότε ζητήστε τη βοήθεια ενός health coach. Οι SMART στόχοι όπως τους είδαμε παραπάνω είναι από τα βασικά χαρακτηριστικά του health coaching και μία από τις βασικότερες τεχνικές του.

Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα διαπιστώσετε ότι αυτό που φαίνεται ανέφικτο σήμερα είναι πάρα πολύ εφικτό στο να γίνει. Αυτό και μόνο, θα σας δώσει τεράστιο κίνητρο για να συνεχίσετε να θέτετε στόχους των οποίων η επίτευξη θα συμβάλει στην εν γένει αλλαγή του τρόπου ζωής σας με τεράστια οφέλη για την υγεία σας, την ευεξία σας, αλλά και την προσωπική σας ζωή.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest

Διαβάστε Επίσης

Scroll to Top